Ordblindeundervisning
- udvikling af strategier
Elever, der i Den Nationale Ordblindetest er faldet i gul eller rød kategori, har behov for at arbejde med sproget, sprogets bestanddele og sprogets opbygning. Undervisningen tager udgangspunkt i det fonematiske princip. Altså sammenhæng mellem det skrevne bogstav (grafem) og bogstavets lyd (fonem) og sammenkædningen af bogstaver til ord eller orddele.
Eleverne introduceres for teknikken tapping, som de får som et ekstra værktøj.
Undervisningen er baseret på fortløbende progression, og jeg foretager en evaluering af elevens mestring, inden vi går videre til næste trin.
Kurset kan f.eks. indebære
-
Bogstavernes udseende, navn og lyd
-
Tapping
-
Læse og skrive lydrette ord på en stavelse
-
Læse og skrive lydrette ord på en stavelse med konsonantklynger
-
Læse og skrive lydrette ord på flere stavelser.
-
Morfemer (forstavelser, rodmorfemer og afledninger)
-
Ordklasser (bøjninger og endelser)
-
Rimstrategi (er der ord, der ligner?)
Alle disse strategier kan efterfølgende direkte overføres og kvalificerer elevens anvendelsen af læse-skrive-teknologi.
Kurset understøttes ofte af en læseindsats.
Det er nødvendigt og vigtigt, at der i hjemmet bakkes op om indsatsen. Man skal beregne en halv time om dagen fem dage om ugen. Der udarbejdes en præcis og individuel plan for hjemmearbejdet, således at forløbet er tilpasset elevens forudsætninger for progression.